Tom Kenny Mendedahkan SpongeBob SquarePants Autistik

Tom Kenny, Spongebob Squarepants

Watak kartun kegemaran ramai, Spongbob Squarepants rupanya mempunyai superpower sepanjang masa ini. Pelakon Tom Kenny baru-baru ini mendedahkan bahawa SpongeBob SquarePants—watak yang disuarakannya sejak rancangan Nickelodeon bermula pada tahun 1999—adalah autistik dan "sejenis dalam spektrum."

Tom berkongsi pandangan ini semasa sesi soal jawab di Motor City Comic Con di Detroit awal tahun ini. Mengimbas kembali interaksi sebelumnya dengan seorang peminat, beliau menjelaskan, "Ini adalah kali pertama saya pernah ditanya soalan ini. Seorang individu yang jelas berada dalam spektrum datang kepada saya dan berkata, 'Saya ada soalan untuk anda, Tom Kenny. Adakah SpongeBob autistik? Adakah SpongeBob sendiri autistik sebagai watak?'"

Jawapan Tom adalah "'Ya! Sudah tentu!'... Itu adalah superpower dia, sama seperti superpower anda."

Pendedahan ini sangat berkesan kepada peminat rancangan tersebut. Seorang peminat menulis di X (dahulu Twitter), "Saya tahu itu. Tidak hairanlah kenapa saya memahaminya dengan baik." Seorang lagi pengguna menambah, "Sekarang saya lebih memahami dia."

Tom Kenny pernah menyentuh topik ini sebelum ini. Dalam temu bual pada tahun 2012 di podcast WTF oleh Marc Maron, beliau menyatakan, "Saya tidak tahu apa yang ada dalam rancangan itu yang bercakap kepada kanak-kanak yang berada dalam spektrum autisme, tetapi lebih daripada kartun lain—kerana SpongeBob sebagai watak sedikit autistik. Taksub dengan kerjanya, sangat rajin, sangat mendalami sesuatu."

Post a Comment (0)
Previous Post Next Post