Pelakon Suara Jepun Noriko Ohara, Ikon Nobita Nobi, Meninggal Dunia pada Usia 88 Tahun

Nobita Nobi Voice Artist Noriko Ohara Passes Away at 88

Pelakon suara Jepun, Noriko Ohara, terkenal dengan peranannya sebagai Nobita Nobi dalam siri anime Doraemon, telah meninggal dunia pada usia 88 tahun. Ohara, yang nama lahirnya Noriko Tobe, meninggal dunia pada 12 Julai selepas menerima rawatan untuk penyakit, menurut laporan Jiji Press yang memetik agensinya, 81 Produce.

Ohara mula menyuarakan watak Nobita pada tahun 1979 dan meneruskan peranannya sebagai budak lelaki malas tetapi optimistik ini selama 26 tahun, sehingga tahun 2005. Penggambaran Nobita, seorang budak lelaki yang mempunyai kucing robot dari masa depan bernama Doraemon, telah menjadi sebahagian yang dikasihi dari zaman kanak-kanak ramai, menjadikannya dikenali di seluruh generasi.

Selain daripada peranannya yang ikonik dalam Doraemon, Ohara juga menyuarakan pelbagai watak lain dalam anime popular. Beliau memberi suara kepada peranan energetik seperti Peter dalam Heidi: Girl Of The Alps dan Conan dalam Future Boy Conan, serta watak wanita yang diingati seperti Doronjo dalam Yatterman dan Oyuki dalam Urusei Yatsura. Kerja suara beliau juga merangkumi dubbing Jepun untuk bintang Hollywood Shirley MacLaine dan pelakon Perancis Catherine Deneuve.

Sumbangan Noriko Ohara kepada anime dan filem telah meninggalkan kesan yang mendalam, dan pemergiannya merupakan satu kehilangan besar kepada dunia hiburan.

Post a Comment (0)
Previous Post Next Post