Marvel Cinematic Universe Capai $30 Bilion dengan ‘Deadpool & Wolverine’

All the big 'Deadpool and Wolverine' cameos

Marvel Cinematic Universe (MCU) telah mencipta sejarah dengan menjadi francais filem pertama yang mencecah $30 bilion di box office global. Pencapaian luar biasa ini diumumkan di San Diego Comic-Con semasa pembentangan Hall H studio, yang diketuai oleh ketua Marvel Studios, Kevin Feige.

Filem terbaru, “Deadpool & Wolverine,” memainkan peranan penting dalam pencapaian ini, mengutip $96 juta pada hari pembukaan di Amerika Utara. Ini bukan sahaja mencatat rekod untuk hari pembukaan terbesar bagi filem berklasifikasi R tetapi juga menduduki tempat keenam tertinggi sepanjang masa. Filem ini dijangka menjana antara $195 juta hingga $205 juta di dalam negara dan kira-kira $380 juta hingga $400 juta secara global menjelang hujung minggu.

Sejak permulaannya dengan “Iron Man” pada tahun 2008, MCU telah menghasilkan 34 filem dalam tempoh 15 tahun, mencipta rangkaian blockbuster yang tiada tandingannya. Antara filem yang mencatat kutipan tertinggi dalam francais ini adalah “Avengers: Endgame” ($2.799 bilion) dan “Infinity War” ($2.05 bilion). Walaupun filem yang kurang berjaya seperti “Eternals” ($402 juta), “Ant-Man and the Wasp: Quantumania” ($476 juta), dan “The Marvels” ($206 juta) masih membawa pulangan yang signifikan, walaupun kos pengeluaran filem tersebut melebihi $200 juta.
Post a Comment (0)
Previous Post Next Post